Proiecte de cercetare extrabugetare - perioada 2020-2025
Analiză și măsuri pentru ameliorarea fenomenelor de declin demografic, îmbătrânire și migrație, și reducerea riscului de dispariție a comunitaților rurale și mic urbane din județul Dolj. Fundamentare și propuneri de proiecte integrate

Desfășurat în parteneriat Institutul de Sociologie în parteneriat cu Consiliul Județean Dolj în perioada 2022-2024.

Finanțator: Consiliul Județean Dolj, prin atribuire directă. Valoare totală: 350.000 lei.

Echipa de cercetare: Adela Șerban (coord.), Ilie Bădescu, Maria Mitrică, Cristinel Pantelimon, Lucian Stefan-Dumitrescu, Angelica Helena Marinescu, Mădălina Măndiță, Florentina Herea, Robert Cosmin Popescu, Daniela Stoica.

   Proiectul a fost realizat printr-un parteneriat activ cu Consiliul Județean Dolj în vederea susținerii demersului de fundamentare prin cercetare a acțiunilor și măsurilor strategice de intervenție existente. Cercetarea INSOC a reprezentat un proiect pilot de analiză și diagnoză concretă pentru comunitățile locale din județul Dolj și a vizat studiul situației și vulnerabilităților sociale din comunele rurale și localitățile mic urbane din județ, comunități locale care fac cu prioritate obiectul politicilor și strategiilor de dezvoltare teritorială ale Consiliului Județean Dolj. Proiectul derulat în județul Dolj poate fi utilizat ca model pentru alte studii județene, regionale și naționale în vederea preîntâmpinării riscurilor induse de perpetuarea migrației, de declinul populației și de îmbătrânirea demografică. Cercetarea a oferit o radiografie a satelor și orașelor din județ cât și soluții și măsuri strategice pentru acțiune și pentru fundamentarea proiectelor de dezvoltare viitoare.

În cadrul cercetarii au fost realizate:
  • colectări de date statistice și informații semnificative pentru analiza situatiei sociale doljene în completarea datelor publice existente, prin intermediul unui instrument științific sistematizat pe dimensiuni și indicatori relevanți - Fișa de date ale localităților, aplicată celor 104 de comune și 6 orașe mici ale județului;
  • cercetări aprofundate în 18 localități din județul Dolj (12 comune rurale: Amărăștii de Jos, Bulzești, Cârcea, Dioști, Gighera, Gogoșu, Goicea, Lipovu, Plenița, Poiana Mare, Teasc, Terpezița și în toate cele 6 orașe mici ale județului: Bechet, Dăbuleni, Calafat, Băilești, Filiași și Segarcea);
  • o anchetă sociologică prin sondaj la nivelul județului Dolj, pe un esantion reprezentativ statistic de 700 de subiecți care a oferit informații privind percepția socială a populației din mediul comunitar mic cu privire la un set de teme semnificative corelate cu fenomenul depopulării și slabei atractivități sociale a comunităților mici.
Raportul a fost publicat și pus în circulație sub forma cărții Doljul social. Spațiul rural și mic urban. Declin demografic, îmbătrânire, migrație. Spectrul dispariției unor comunități. rurale și mic urbane din județul Dolj. Analiză și măsuri., Editura Academiei Română, 2024, ISBN 978-973-27-3912-9

Makerspaces in the early years: Enhancing digital literacy and creativity (MakEY),


Perioadă de derulare: 2017 – 2020

Finanțat prin programul EU H2020 Research and Innovation Staff Exchange (RISE). Proiect ID: 734720. Valoare totală(aferentă INSOC): 165822 lei.

Director de proiect: Jackie Marsh (University of Sheffield, UK). Responsabil pentru Institutul de Sociologie, ca partener în proiect: Anca Velicu.

   Proiectul implică o rețea internațională și intersectorială de cercetare și formare care se concentrează pe potențialul makerspace-urilor, spații specifice care permit designul creativ și producția de artefacte digitale și non-digitale, pentru a promova alfabetizarea digitală și abilitățile creative ale copiilor mici. Un obiectiv cheie al proiectului este de a informa politica și practica educațională în acest domeniu, permițând instituțiilor de învățământ formale (unități pentru învățământul preșcolar și școli primare) să învețe din practica din spațiile de învățare non-formală și invers, precum și de a promova inovația și antreprenoriatul în sectorul makerspace-urilor, permițând IMM-urilor să dezvolte modele de afaceri robuste și resurse adecvate pentru activități viitoare în acest domeniu. Proiectul a implicat 16 beneficiari academici și non-academici și 10 parteneri non-academici, non-beneficiari, din 6 țări ale UE (Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia, România, Regatul Unit), o țară asociată (Columbia) și 4 țări terțe (Australia, Canada, Africa de Sud și SUA). Această rețea globală de cercetători universitari, parteneri din industria culturală în makerspace-uri, practicieni în domeniul educației timpurii, educatori muzeali și bibliotecari s-a implicat într-un program colaborativ de cercetare și formare care abordează 4 obiective, și anume:
  • Realizarea unei analize cuprinzătoare a rolului makerspace-urilor în experiențele educaționale formale și non-formale ale copiilor și tinerilor.
  • Realizarea de cercetări empirice pentru a determina modul în care makerspace-urile pot promova alfabetizarea digitală, abilitățile și cunoștințele creative ale copiilor mici.
  • Dezvoltarea unui cadru conceptual pentru analiza implicării copiilor mici în makerspace-uri.
  • Formularea de recomandări pentru politici și practici care vor încuraja inovația și antreprenoriatul în makerspace-urile IMM-urilor și vor facilita utilizarea makerspace-urilor pentru îmbunătățirea alfabetizării digitale în instituțiile de educație timpurie și în spațiile de învățare non-formală.

Detalii pe pagina web a proiectului










RO COUNTRY IMAGES. Constructing country images in turbulent times/ Construcția imaginii de țară în contexte de criză

Perioadă de derulare: 2018 – 2020

Finanțator: Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), linia de finanțare PNCDI III. Număr proiect: PN-III-P1-1.1-PD-2016-2167. Valoare totală(aferentă INSOC): 250.000 lei.

Director de proiect: Elena – Alina Dolea



   Proiectul de cercetare RO COUNTRY IMAGES a analizat constructia discursiva a imaginii de tara si a identitatii nationale de catre diferiti actori sociali in Romania, intr-un macro context (al culturii promotionale globalizate si a practicilor de promovare adoptate de tari in intreaga lume) si un context specific (mobilitatea crescuta a persoanelor – migranti si refugiati in Europa, concomitent cu ascensiunea unor partide nationaliste si a discursului lor anti-imigratie). Criza refugiatilor din Europa a relevat diverse pozitionari si discursuri ale ”vechilor” state membre vs ”noile” state membre si a suscitat dezbateri aprinse in interiorul tarilor despre consecintele crizei, viitorul Uniunii Europene si beneficiile apartenentei la UE. Ca urmare, teme precum statutul tarilor, imaginea de tara si identitatea nationala au devenit teme recurente in dezbaterile publice, si nu doar teme pe agenda unor experti sau a unui guvern ca pana acum. In acest context, miza proiectului a fost aceea de a analiza longitudinal și a oferi explicatii cu privire la modul in care actori sociali din Romania (guvern, media, cetateni) construiesc discursiv imaginea de tara si identitatea Romaniei, dupa criza refugiatilor din 2015. Premiza de la care a pornit este ca acesti diferiti actori reproduc, in discursurile lor, anumite reprezentari despre Romania si romani, cu privire la identitatea lor si la modul cum suntem perceputi. Analiza si-a propus (1) sa identifice evolutia acestor reprezentari in timp (reconfigurari ale temelor sau strategiilor de discurs); (2) sa puna in discutie rolul media in constructia dezbaterilor; (3) sa investigheze in ce masura cetatenii (re)contextualizeaza discursurile politice si mediatice pentru a-si (re)construi propriile perspective despre Romania si romani. Desi axata pe Romania si dorind sa informeze politicile publice din Romania, studiul a avut o dimeniune europeana intrinseca prin evidentierea reprezentarilor despre 'noi' in raport cu 'altii' (migranti, EU).

Raport științific final



Comunicări pe tematica proiectului la conferințe internaționale și în calitate de profesor invitat în 2020:

1. Dolea, A. (November 2020). Organizer of the online public event "Romanian Diaspora in the UK and Romania’s Country Image. Perspectives and research from HERE and THERE". An event to publicly present the results of the research grant “RO Country Images”, bringing together researchers, journalists, Romanian state representatives from the UK and Romania, November 27, 2020. https://www.eventbrite.co.uk/e/romanian-diaspora-in-the-uk-and-romanias-image-being-here-and-there-registration-129464276135

2. Dolea, A. (accepted, forthcoming April 2021). Advancing research on diaspora diplomacy and country images. International Studies Association’s Virtual Annual Convention, April 7-10, 2021.

3. Dolea, A. (accepted, forthcoming September 2021). Advancing research on diaspora diplomacy: The construction of identities, country images and (dis)engagement. 8th European Communication Conference, ECREA, September 6-9, 2021.

4. Dolea, A. (2020). From focus groups to policy paper “Romanian migrants in the UK”. FMC Research Process Seminars, 2020-2021, Bournemouth University, November 10, 2020

5. Dolea, A (2020). Critical Discourse Analysis and Diaspora Diplomacy in a transnational social field - constructing identities, social status and country images. FMC Research Process Seminars, 2019-2020, Bournemouth University, June 2, 2020

6. Dolea, A. (2020). Initiator & chair. “Integrating Scholarship Fields for PD: ICA/ISA Joint Panel”, inaugural joint panel of International Communication section of ISA and Public Diplomacy Interest Group of ICA at the International Communication Association Annual Virtual Conference, May 21, 2020 (article and video available here: https://uscpublicdiplomacy.org/story/integrating-scholarship-fields-pd-icaisa-joint-panel and here: https://blogs.bournemouth.ac.uk/research/2020/07/02/bu-academic-launches-institutional-collaboration-to-advance-public-diplomacy-in-covid-19-times/ )

7. Dolea, A (2020). The strategic visual communication of protests as form of citizen diplomacy: the Romanian protests from 2017. International Communication Association, Visual Politics Virtual Preconference, May 20, 2020 (Video available at: https://cristianvaccari.com/2020/06/11/videos-of-the-ica-virtual-preconference-visual-politics-image-production-perception-and-influence-20-may-2020/)

8. Dolea, A. (2020). Teleshopping nation on its centenary: Romania. Complexity, hybridity, liminality: Challenges of researching contemporary promotional cultures conference. ECREA Organisational and Strategic Communication section, London School of Economics, UK, February 20, 2020.

9. Dolea, A (2020). Critical Discourse Analysis. Workshop for the Social science research methods course for the Bangladeshi Delegation, Bournemouth University, February 2020

Copyright © Institutul de Sociologie. Reproducerea partiala sau totala fara permisiune scrisa este interzisa.
Webmaster: Iuliana Serban